fredag, april 24, 2009

Invandrares politiska inflytande

Igår närvarade jag vid kommunens temadag om demokratiutveckling. Bland annat redovisades siffror om valdeltagadet. Min personliga uppfattning är att valdeltagandet generellt inte är ett problem. I princip 80% av väljarna går och röstar i Sverige, vilket gör valdeltagandet starkt i jämförelse med de flesta andra länder.

Vad som är problematiskt är att valdeltagandet är sämre bland vissa grupper. Det gäller inte minst invandrare. Men är det egentligen så konstigt? Brist på kunskap är ett skäl. Ett annat är den kringskurna rösträtten. De invandrare som saknar svenskt medborgarskap har visserligen möjlighet att delta i kommunal- och landstingsval, men får inte delta i riksdagsvalet, där de stora besluten tas, och där mediefokuset i hög grad ligger.

Utländska medborgare är de enda vuxna människor som lever i Sverige och samtidigt har beskuren rösträtt. Min personliga uppfattning är principiellt demokratisk. Jag anser att man ska ha möjlighet att påverka de beslut som man själv blir påverkad av. De styrda, dvs de som lever under lagarna, bör även ha rätten att styra, dvs stifta lagarna. Den begränsade rösträtten utgör en demokratisk orättvisa. Av den anledningen anser jag att rösträtten i riksdagsvalen faktiskt bör utsträckas så att den omfattar även de som idag har möjlighet att delta i kommunalvalen.

5 kommentarer:

Niklas Frykman sa...

Jag anar en landsmötesmotion! :)

Jonny Nilsson sa...

Ja, varför inte. Och en nationell Jam Master Jay-day. =D

harpokrates sa...

Bra att frågan luftas, men varför inte skynda på processen som eventuellt leder till ett medborgarskap i Sverige och därmed även automatiskt rätten att kalla sig EU-medborgare och få nyttja dess rättigheter, bla fri rörlighet!
En EU-fråga alltså! Marit Paulsson har bollen! Och Cecilia M.
I princip måste lag och ordning gälla! Tänk på en biljettkö, eller kö för att komma in på krogen. Alla måste respektera en viss köordning hur skulle det annars bli?

Anonym sa...

Varför inte även låta nyfödda rösta och ställa upp i allmänna val?

Jag menar: många 14-15 åringar är ju betydligt mer insatta och intresserade av vad som händer än de betydligt äldre. Många ggr är det ju ungdomsförbunden som driver moderpartierna framåt.

MVH Skeptikern

Jonny Nilsson sa...

Jag tror att vi kan vara överens om att spädbarn inte bör få köra bil, dricka alkohol, ingå i äktenskap eller rösta.

Exakt var rösträttsåldern bör gå med hänvisning till kompetenskrav är inte helt lätt att avgöra, eftersom det inte finns någon helt klar skillnad mellan barn och vuxna i fråga om kompetens. Huvudsaken för mig är att man är konsekvent. Av den anledningen anser jag rösträttens koppling till myndighetsåldern vara rimlig.