lördag, mars 14, 2009

Åter till Liberty City



Mitt namn är Johnny Klebitz. Jag är en hård jävel. Jag kör chopper, bär skinnväst, och tillhör det ökända mc-gänget The Lost. Expansionen till det kontroversiella spelet Grand Theft Auto IV heter The Lost and Damned, och finns äntligen att ladda ner. Som jag väntat.

Grand Theft Auto IV, som skildrade historien om den krigsärrade serben Niko Bellics strävan efter lycka i ett nytt land, var ett fulländat spel. Kanske det bästa som jag har haft nöjet att lira. Därför är det så roligt att återvända till Liberty City, och återutforska den enorma New York-replikan och dess organiserade brottslighet från en helt ny huvudpersons perspektiv.

Livet som knutte är förstås ingen tebjudning. Det är grovt språk, våld, sex och droger. Men det är inte allt. Jag tycker om Grand Theft Auto-serien för att den har så mycket mer än våldsamheter. En välskriven story, originalitet och spänning, enorm frihet, stor humor kombinerat med aktuell och välformulerad samhällssatir. Och så många minnesvärda karaktärer. Tv-spel blir helt enkelt inte bättre än såhär. Detta är kultur.

Inga kommentarer: