söndag, februari 15, 2009

Ordförandeskapet i Nyfors demokratiforum

Eftersom valdeltagandet minskar försöker många kommunerna finna nya vägar för att öka kommuninvånarnas delaktighet. I Eskilstuna har man bland annat inrättad så kallade demokratiforum i kommunens fyra stora utanförskapsområden. Forumen består av en representant från varje parti, som i sin tur utser en boenderepresentant. Tanken är att forumet dels ska kunna lyfta synpunkter från de boende uppåt i den kommunala organisationen, och dels skall förankra kommunala beslut bland de boende. Själv har jag nöjet att representera folkpartiet i Nyfors demokratiforum.

Ordförandeposten utser forumet inom sig för ett år i taget, och när det i onsdags var dags för ett nytt ordförandeval fick jag förtroendet att leda forumets arbete under det kommande året. Överraskande men hedrande, och rätt spännande.

Folkpartiet har haft invändningar beträffande forumen, och av den anledningen måste jag betona att jag tar uppdraget på allvar, och kommer att göra mitt yttersta för att Nyfors demokratiforum skall fungera så bra som möjligt och genomföra så mycket bra saker som möjligt, utifrån givna förutsättningar. Min personliga ambition är att lyfta trygghetsfrågorna inom ramen för forumet, något som jag tror har hög aktualitet för många boende i området.

Inga kommentarer: